Briefing

Op deze pagina geven we een aantal voorbeelden die kunnen helpen bij het invullen van een briefing aan een fotograaf.  Een technische briefing is vooral bedoeld wanneer je daadwerkelijk met een fotograaf aan de slag gaat. Wil je bij verschillende partijen offertes opvragen? Maak dan gebruik van de algemene briefing bij je offerte aanvraag.
 
Op deze pagina vind je verder voorbeelden en tips om je briefing zo goed mogelijk te omschrijven.

Algemene briefing Technische briefing

Details vorm en uitsnede

Het komt niet vaak voor dat één foto bij verschillende uitsneden gebruikt kan worden. Laat de fotograaf daarom weten waarvoor de foto’s gebruikt gaan worden. Het voorbeeld hieronder is bijvoorbeeld minder geschikt als header. Hiervoor had de fotograaf het beeld van grotere afstand moeten schieten zodat de student op de achtergrond beter binnen het (header-)kader had gepast.  

Voor responsive web?

Bij opdrachten voor headerbeelden van een responsive website mag het hoofdonderwerp nooit helemaal links of rechts van het beeld staan. Geef bij de fotograaf duidelijk aan wanneer het om headerbeelden gaat. De fotograaf zal de foto’s dan wijder schieten zodat ze op elke device in de juiste verhouding worden getoond.

Desktop

Tablet & Mobiel

Details voor- en achtergrond

Scherpte-diepte 

Laat de fotograaf weten waarop gefocust moet worden.

Weinig scherpte-diepte

Met weinig scherpte-diepte breng je eenvoud in je beeld en laat je een onderwerp er meer uitspringen.

Weinig scherpte diepte komt van pas als:

  • het onderwerp tegen een onrustige achtergrond staat
  • zich op de achtergrond niet relevante of afleidende onderwerpen afspelen.
  • je een abstract sfeerbeeld wilt weergeven

Veel scherpte-diepte

Als het relevant is om de achtergrond te betrekken bij het onderwerp kies dan voor veel scherpte-diepte. In dit geval wordt de gehele voorstelling scherp. Door te spelen met de compositie kun je ook met veel scherpte-diepte een hoofdonderwerp nog prima naar voren halen om de focus op te leggen.

 Veel scherpte-diepte komt van pas als:

  • het onderwerp zich in een relevante omgeving bevindt.
  • de achtergrond er fotogeniek uitziet.
  • je een gedetaileerd beeld wilt weergeven.
Details beeld en personen

Compositie

Laat de fotograaf weten naar wat voor compositie(s) je opzoek bent. Zorg er bij alle composities voor dat de fotograaf rekening houdt met eventuele tekstblokken in de foto’s.

De regel van derden

De regel van derden is de bekendste compositieregel en levert vrijwel altijd een interessant beeld op. Bij de regel van derden wordt een beeld in negen gelijke vlakken verdeeld waarna het belangrijkste onderwerp op één van de snijlijnen wordt geplaatst. De lege ruimte die overblijft wordt bij voorkeur opgevuld met een relevant onderwerp op de achtergrond.

Symmetrie

Soms vraagt een onderwerp om een symmetrische compositie. Symmetrie komt het best uit de verf als het symmetrische aspect beeldvullend is. Beperkt het symmetrisch aspect zich bijvoorbeeld tot één persoon in het midden van de foto dan adviseren wij eerder de regel van derden.

Leading lines

Wil je de kijker dwingender naar een onderwerp trekken, speel dan met lijnen. Houd hierbij rekening dat onze ogen van nature van links(-boven) naar rechts(-onder) scannen.

Perspectief

Nadat je een of meerdere composities hebt gekozen kun je nadenken over het perspectief van je beeld. Het perspectief is van invloed op wat je uitstraalt.

Ooghoogte

Binnen de universiteit wordt het meest vanuit ooghoogte gefotografeerd. Bij dit perspectief komt het onderwerp het meest in (gelijkwaardig) contact te staan met de kijker.

Vogelperspectief

Als je kiest voor een vogelperspectief plaats je de kijker boven het onderwerp. Het onderwerp kan hierdoor kleiner of kwetsbaarder aanvoelen.

Kikkerperspectief

Als je kiest voor een kikkerperspectief plaats je de kijker onder het onderwerp. Je dwingt de kijker tegen het onderwerp op te kijken waardoor het onderwerp groter en daarmee ook  afstandelijker kan aanvoelen.

Registratiestijl

Nadat je hebt gekeken naar compositie en perspectief kun je gaan nadenken over registratiestijl. Hiermee bepaal je hoe dichtbij je de kijker laat komen.

Registrerend (close up)  

Wil je kijkers betrekken en het gevoel geven dat ze zelf aanwezig zijn bij het onderwerp, ga dan voor de registrerende aanpak. Door dicht op de huid te zitten van het hoofdonderwerp waant een kijker zich in de betreffende omgeving.

Geposeerd

Wil je meer afstand bewaren tussen de kijker en het onderwerp, kies dan voor een meer poserende aanpak. Omdat deze aanpak meer afstand creëert is het belangrijk om het poseren te compenseren met een open houding. 

Gezichtsuitdrukking

In bijna alle situaties past een bepaalde mate van enthousiasme. Of de situatie nu vraagt om een geconcentreerde of vrolijke gezichtsuitdrukking, brief de fotograaf altijd op een vriendelijk en toegankelijk totaalplaatje.

Oogcontact en kijkrichting

Voorkom een té geforceerd beeld door de fotograaf te laten spelen met verschillende kijkrichtingen. Zeker bij een setting met meerdere personen op één foto voelt het natuurlijker aan als de personen niet allemaal dezelfde kijkrichting aannemen. Laat voor een gebalanceerd beeld bijvoorbeeld de hoofdpersoon(en) in de camera in kijken en laat andere personen interactie hebben met elkaar, opzij kijken of langs de camera kijken.

Ooghoogte

Vogelperspectief

Kikkerperspectief

Extra tips
  • Beter een goed gefotografeerd algemeen beeld, dan een vergezocht en slecht uitgevoerd idee.
  • Onderschat niet de kracht van een goede kop bij een foto.
  • Een mooi algemeen beeld kan met de juiste tekst allerlei betekenissen krijgen. Een redmiddel voor lastige onderwerpen.
  • Denk goed na over locaties: een passende locatie vertelt de kijker een hoop.
  • Wees realistisch: verwacht geen zomer in de winter, plan shoots tijdig in. In de winter is er meestal alleen tussen 10 en 15 uur goed licht): de fotograaf kan adviseren.
  • Wees consistent in het concept (licht, toevoeging elementen etc.).
Bekijk eventueel de beste momenten van de dag om te fotograferen met de apps ‘GoldenHour’ of ‘Daylight’. 

App: Golden Hour

App: Daylight