Huisstijl
Universiteit Leiden

De eerste indruk

Vaak is het in de communicatie de huisstijl die de eerste indruk van een organisatie achterlaat, en het is juist die eerste indruk die zo belangrijk is. Deze wordt gegenereerd door uiterlijkheden en uitstraling en wekt ook een verwachting. Deze verwachting moet ook in de verdere ‘kennismaking’ volstaan. Universiteit Leiden heeft veel onderzoek en energie gestopt in een juiste uitstraling. Het consequent toepassen van deze uitstraling is dan ook van wezenlijk belang voor de identiteit van de organisatie.

Merkpersoonlijkheid
Het merk Universiteit Leiden is de verpersoonlijking van de organisatie en bestaat uit twee delen; de fysieke eigenschappen, wat is het, wat doet het en hoe ziet het er uit en de merkpersoonlijkheid. Het merk heeft een gevoelswaarde, men kan het zien als een persoon. Een persoon met uitstraling en karaktereigenschappen. En het is juist die (merk-) persoonlijkheid die ieder (merk) zo uniek maakt.

De uitstraling van de Universiteit Leiden laat zich dus ook niet vastleggen in één of twee ontwerpen maar begeeft zich op een beperkte bandbreedte die bewust gekozen is en waar veel aandacht aan wordt besteed. Niet iedere doelgroep kan op een gelijke manier worden benaderd.

De bedoeling van de huisstijl
Het doel van deze manual is het aangeven van de bandbreedte en tegelijkertijd de beperking vast te leggen.
De richtlijnen in deze manual dienen zo goed mogelijk te worden nageleefd.

Lettertypes
De letterfamilies Vestula en Minion zijn auteursrechtelijk beschermd en zijn door Universiteit Leiden aangeschaft.

Kleuren
De kleuren in dit handboek kunnen, op papier of op het beeldscherm, onjuist worden weergegeven. Houd de omschreven waarden aan en gebruik het PANTONE® kleursysteem als referentie voor de PANTONE® kleuren.

Formaat
Dit handboek is zo opgezet, dat de meeste voorbeelden op ware grootte worden afgebeeld indien de manual op A3 wordt geprint. Het handboek kan ook worden afgedrukt op A4 – de voorbeelden worden dan tot ongeveer 70% verkleind.

Vragen?
Neem contact op met Strategische Communicatie en Marketing communicatie@leidenuniv.nl

Juli 2016

Bij ons leer je de wereld kennen